Burobill | KLIMOPJE

KLIMOPJE

Studieopdracht voor de (ver)nieuwbouw kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang ‘t Klimopje in Gentbrugge ism Studio Bont en Atelier voor Groene ruimte – wedstrijd 2de laureaat.

Het uitgangspunt van deze studieopdracht hanteert het maximaal hergebruik van de bestaande structuren. Hiervoor worden vijf strategieën toegepast:

  1. Selectieve ontmanteling van een deel van de bestaande structuur.
  2. Zorgzame renovatie van de directeurswoning aan de straat.
  3. Gepaste inbreiding: Tussen de gebouwen in eerste en tweede linie komt een nieuwe overdekking die een grote flexibele ruimte biedt voor de school en buitenschoolse opvang. Er ontstaat ruimte voor interactie tussen de verschillende gebruikers op de site. De kleuterklassen en buitenschoolse opvang worden georganiseerd rond de vrijplaats. Bovenop ontstaat een tweede speeldek in directe aansluiting met het nieuwe kinderdagverblijf dat op de eerste verdieping komt.
  4. Een markante optopping in lichte houtstructuur met kinderdagverblijf op de eerste verdieping maakt zich kenbaar aan de straatkant. Het langgerekte zadeldak overspant naast de leefruimtes ook overdekte terrassen. Door het kinderdagverblijf op de eerste verdieping te organiseren met een eigen speeldek, wordt het een universum op zich.
  5. Maximale flexibiliteit: Niet alleen de twee leefgroepen worden schakelbaar opgevat, ook andere ruimtes zijn samen te voegen en op te delen. De speelruimte kan zowel groeien als krimpen, naargelang de nood van het moment. De gang wordt speelgang volgens doorzonprincipe. Openheid is hier troef en zet aan tot interactie.

De twee vroegere buitengevels van de gebouwen definiëren de ruimte en geven oriëntatie. Aan de andere zijden wordt de nieuwe ruimte geflankeerd door buitenruimtes met een verschillend karakter. Aan de ene kant de ‘actieve’ speelplaats van de kleuterschool met een overdekte speelplaats. En aan de andere kant een ruimte voor ontdekking en experiment of net rust die maximaal wordt onthardt. De patio in de centrale ruimte is een derde buitenruimte en kan eveneens worden gebruikt als vertelhoek, plek voor educatie of spel. Door de inplanting van de patio wordt de centrale ruimte meer georganiseerd. Het is geen groot plein maar een schakeling van rustpunten en speelruimtes, van wisselende activiteit en decompressie.