Wedstrijd voor 8 frituren in Brussel.
Ons onderzoek is gestart met het bezoeken van alle frituren die vervangen dienen te worden. We spraken met de frituuruitbaters over sitegebonden problemen en analyseerden de bestaande infrastructuur van de respectievelijke fritkoten.
Elk frietkot heeft zijn eigenheid. Een eigenheid / essentie die we ook willen weergeven in onze ontwerpen.
Gelijktijdig hebben we een historisch onderzoek gedaan naar het ontstaan en de evolutie van de frietkoten. Het beeld van de “marchande aux frites” in Parijs bleef plakken op ons netvlies, alsook het schilderij van Camille Bombois waarbij het frietkot herleid wordt tot zijn essentiele onderdelen met name afdak, ketel, schouw, tafel, vuilnisbak.
Aan de basis van een goede en onderscheidende visuele identiteit, staat een doordacht plan. Voorkomen, visuele communicatie en symboliek dienen goed op elkaar afgestemd te worden.
Wat is Brussel? Wat maakt Brussel tot Brussel? Een visuele identiteit is veel meer dan een hippe verschijning.
Uitgangspunt is de Brusselse vijfhoek als grondplan voor het gebouw. Hierin bevindt zich het frietkot en het afdak om te bestellen. In het dak gaat de vijfhoekige vorm over in een nieuwe vijfhoekige schouw. De schouw is een element dat we gedistilleerd hebben uit de historische analyses en graag terug in het straatbeeld brengen als verwijzing naar “la marchande aux frites”.
De associaties die opgeroepen worden door de vorm , kleur en uitstraling van ons ontwerp maken integraal deel uit van ons ontwerpproces; Dat een vorm niet conventioneel is , is ons insziens alleen maar een pluspunt.
De bedoeling is dat het nieuw ontworpen gebouw voor de frietkoten door middel van zijn vorm zijn functie propageert.